Varför skrämmer amazon detaljhandeln?

De stora amerikanska digitala jättarna tar allt mer utrymme och sätter skräck i den ena branschen efter den andra.

Detaljhandeln till exempel. Och den går i armkrok med fastighetsägarna, som också börjar få stora skälvan eftersom avsevärda ytor används för alls slags handel.

Vad är då detta Amazon, eller” AWS”? Vi använder själva den verktygslådan varje dag, när vi utvecklar tjänster för ”datadrivna” kunder. Tjänster som knappt var möjliga att drömma om för bara fem år sedan. 

amazon skräck

Det enda Amazon har gjort är att paketera tjänster som det blivit kritisk massa för och tillhandahåller dem standardiserat, superproffsigt och med traditionella mått ofattbart billigt. Antingen för att förmedla fysiska produkter, digitala produkter eller rena tjänster.

Några tankar om det. För oss digitala IT arbetare innebär det att vi inte längre behöver skramla, ihop en ganska avsevärd verktygslåda innan vi ens har kommit igång med arbetet. Packa upp mängder med program och verktyg, databaser, servrar, kanske serverrum rentav, med strömförsörjning och avbrottsfri el, säkerhetslösningar, backuplösningar, få allt att fungera ihop, testa, felsöka…

Allt det slipper vi med AWS. Bara ”klick-klick” och verktygslådan är fylld med det man behöver. Sedan igång och skapa värde. Det är klart att det är bra!

Att dessa möjligheter finns är en viktig anledning till att IT industrin transformeras så snabbt. Att vi har en så snabb digitalisering. Alla som har varit sysselsatta med att fylla digitala verktygslådor och avhjälpa trassel får mindre att göra. Och mer tid för det som kunden faktiskt vill ha, nämligen lösningar på sina behov och problem.

Är det dåligt eller bra? Det är klart att det är bra! Det har aldrig varit enklare, roligare och mer värdeskapande att använda digitala tjänster, IT tjänster. För den som använder dagens lösningar.

Det finns många paralleller här mellan IT arbete och arbete detaljhandel och dagligvaruhandel. Oavsett om det handlar om fysiska eller digitala butiker.

Mellan konsument och producent av varor och tjänster finns olika lager av aktörer som medverkar till att vi som konsumenter får det vi behöver. Gårdfarihandlare och torghandlare ersattes med cityhandel, köpcentrum, Big-Box shopping, och nu kommer nätet med omni-channel idéer i en rasande fart. Verktygslådorna har bestått av allt från bra skosulor och välsmort munläder och logistiken i kappsäcken till sofistikerade algoritmstyrda system för att handla digitalt och superförfinade logistikupplägg.

Varje gång handeln har tippat över till något nytt så har allt fler fått åtminstone upplevt bättre och billigare utbud. Helt enkelt.

Nu händer det igen, när ”detaljhandelns stora skräck amazon” kommer till Sverige! Men varför denna skräck”? Branscher har alltid transformerats. Inte minst handeln.

För den som inte vill bekanta sig med den nya verktygslådan är det så klart en nackdel. Det kan vara en nackdel även om man gör det. Alla utmaningar i handeln är inte bara utmaningar. De kan vara riktigt stora problem. Inte enbart för handlarna utan även för fastighetsägarna, till och med hela städer och stadsdelar. Därför att ens affärsmodell eller värdeerbjudande har nått vägs ände. Det är därför stora värden som står på spel här.

Men med tanke på att handeln aldrig har varit större än nu så borde det även finnas fantastiska möjligheter i denna digitalisering. För den som fortsatt vill jobba med värde, med det som gagnar oss som konsumenter. Precis som det har gjort för oss IT folk, och för alla som konsumerar IT tjänster. Allt annat vore ganska konstigt.

Philip Kotlers klassiska tegelsten börja bli riktigt digital nu. Nu är det inte längre enbart årets kollektioner som hårdgranskas på catwalken utan det är hela affärsverksamheter och ekosystemen runt dem som står där i strålkastarljuset. ”Analytikerna” har redan sagt sitt. Handeln handlas ner enbart baserat på vetskapen att amazon är på väg in.

Det kanske inte finns fullt så många anledningar att frukta amazon. Det är bättre att så opportunistiskt man bara kan, använda så mycket som möjligt av deras fantastiska verktygslåda. Sedan lägga all intellektuell förmåga, fantasi och kreativitet på värdeerbjudandet, högre upp i pyramiden, och det som gör oss konsumenter glada och nöjda.

Inboxa så delar vi mer än gärna våra erfarenheter av hur man kan använda amazons ”AWS”, och andra digitala verktygslådor som gör att arbetsdagarna kan fyllas med mer av det som ger värde för den som behöver oss. Nix, vi har inte kick-back från amazon. Bara gillar tänket som amazon & co har, och använder verktygslådan flitigt.

Allt annat är värdelöst ;)