Hundraåringen Clas Ohlson som behöver en ny identitet!

Hundraåringen som… I en aktieanalys i SvD  talas det om Clas Ohlsons sökande efter nya format. Att de köpt in sig i Mathem. Och att just detta köp kan medföra att de ”ger bort en viktig del av kundrelationen”.  

https://www.svd.se/aldersnoja-i-blivande-hundraaringen-clas-ohlson 

Vi tillhör inte de som tror att Clas Ohlson måste få en sämre kundrelation av det skälet. I så fall beror det nog snarare på amazon, som är på väg i till Sverige!

Clas O Mathem

Läget är att 2017 stod amazon för upp mot hälften av e-handel i USA. Även dagligvaror går starkt!

https://www.breakit.se/artikel/10702/amazon-stod-for-44-procent-av-e-handeln-i-usa-under-2017

 

E-handeln tar andelar från butikerna, där vi börjar se stängningar även i de bästa lägena.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/hm-stanger-ytterligare-en-butik-mitt-city/

Alltså är det framför allt amazon som skär ut stora läckra bitar av kundinteraktionen. Oavsett om vi diskuterar Clas Ohlson, Mathem eller någon annan aktör i handeln.

När många andra verkar lämna WO här, medvetet eller omedvetet 

https://www.linkedin.com/pulse/wo-kundm%C3%B6tet-i-handel-fastighet-och-industri-timo-murberger/  

Många i handeln sitter nu med beslut om att uppgradera sina digitala miljöer, från ERP hela vägen till POS, och närvaron på nätet.

Det är bara det att det mesta vi ser här handlar om att sätta turbo på det som funnits sedan 1995! Steg-för-steg. Basics först. Som man alltid gjort med IT-projekt.

Just därför är risken stor att det inte kommer att utveckla företagens förutsättningar att möta kunden i en ny digital verklighet 2018. Man hinner helt enkelt inte ifatt med denna mer traditionella A-B-C metod när utvecklingen går så snabbt.

Cervenka sammanfattar som vanligt rakt på sak i Didigital att ”medan nystartade bolag fokuserar på att göra jobbet för kunderna är storbolag ofta sysselsatta med interna processer och att ‘göra som vi brukar’.. Det farliga är att det också fungerar ganska bra. Till en början”.

Man kan nog påstå att Clas Ohlson, som faktiskt började som postorderhandlare åtminstone samplar friskare och testar nya sätt att möta kunden på. Verkar ta nya och mer radikala grepp för att möta 2018 års utmaningar, och möjligheter.

Den som är kreativ, opportunistisk, den som samplar friskare och använder samma verktygslåda som de bästa, inte den som traditionalisterna använder, de har bättre chanser att komma väl ut ur denna period av stor transformering.

Stora delar av den verktygslåda som amazon använder är faktiskt tillgänglig för vem som helst. Bara man tänker utanför det invanda, ifrågasätter sig själv och sina (IT och digitala) strukturer. Betraktar sig själv utifrån, från kundens perspektiv t ex!

Känns om att 2018 utvecklas till en riktig popcorn-gryta i handeln. Och hand i hand med den går även fastighetsbranschen. Och då är det plötsligt väldigt stora balansräkningar och värden som är uppe i luften!

Källa bild Clas Ohlson.